CARA MENGATASI

CARA MENGATASI MASALAH GANGGUAN EMOSI MURID

Jelaslah bahawa sangat penting untuk guru mengawal emosi di bilik darjah agar mewujudkan suasana pengajaran dan pembelajaran dalam bilik darjah yang kondusif. Memang tidak dinafikan bahawa seorang murid memenuhi kebanyakan masa menuntutnya di bangku sekolah. Jadi, suasana bilik darjah memainkan peranan terpenting dalam memupuk dan mengawal emosi murid selain daripada suasana keluarga di rumah.

Peranan guru dan pihak sekolah menjadi penting dalam menyusun aktiviti kurikulum untuk menyemai  pemupukan emosi yang stabil dalam kalangan murid. Suasana emosi ini akan menimbulkan pelbagai jenis tingkah laku murid yang ditentukan oleh sifat guru dan gaya mengajarnya. Suasana emosi bilik darjah yang kondusif biasanya ditimbulkan oleh guru yang mempunyai sifat-sifat seperi penyayang, bertimbang rasa, peramah dan lucu, serta menjalankan tugasan dengan bertanggungjawab dan adil, mengamalkan sikapo demokrasi dan tidak memilih. Faktor emosi juga dapat dilihat melalui kepimpinan guru dalam proses pengajaran dan pembelajaran.

Murid yang mengalami gangguan emosi harus dibantu. Mereka tidak seharusnya dibiarkan mengalami sesuatu masalah secara berterusan dan akhirnya akan memberikan kesan kepada perkembangan mental dan menjejaskan pencapaian akadenmik mereka. Walaupun kebanyakan masa mereka dihabiskan bersama guru di sekolah, tetapi ibu bapa memainkan peranan yang sangat penting untuk menentukan perkembangan emosi murid.

Kajian juga menunjukkan bahawa kanak-kanak yang kurang mendapat perhatian daripada ibu bapa atau penjaga mereka lebih berkecendurugan untuk terlibat dalam pelbagai maslah sosial. Menyedari hakikat bahawa keluarga meruopakan satu institusi penting di dalan pembentukan masyarakat yang dinamik, naka kerajaan harus campur tangan dari awal apabila ntelah dikenal pasti bahawa terdapat kaitan antara maslah sosial dan hubungan kekeluargaan.Campur tangan ini adalah penting untuk mengelak keruntuhan sesuatu masyarakat secara keseluruhan. Di dalam hal ini kerajaan boleh memainkan peranannya dengan menggubal undang-[undang yang mewajibkan ibu bapa atau penjaga bagi menjaga kebajikan, kepentingan atau kesejahteraan kanak-kanak yang berada di bawah jagaan mereka.

Pengaruh ibu bapa dalam membentuh tingkah laku dan personality murid boleh ditentukan dengan cara didikan semenjak dari kecil lagi. Walau bagaimanapun seringkali timbul masalah antara ibu bapa dan anak-anak. Perbezaan pemahaman dan pengalaman merupakan masalah yang ketara dan ini dinamakan sebagai jurang generasi. Jurang generasi meruapakan salah satu punca konflik antara anak dan ibu bapa. Ini ialah perbezaan yang terdapat dalam nilai, sikap dan tingkah laku antara generasi tua dengan generasi yang lebih muda iaitu anak-anak. Ibu bapa selalu memarahi anak-anak yang dianggap tidak mematuhi kehendak dan peraturan mereka. Oleh yang demikian , ibu bapa seharusnya mengambil kira aspek perbezaan antara jurang ini dalam membentuk nilai kepada anak-anak.

Ibu bapa seharusnya boleh memainkan pelbagai peranan dalam membentuk disiplin dan peribadi anak-anak. Kecuaian ibu bapa untuk memahami peranannya yang sebenar menjadikan anak-anak hilang panduan dan keliru dalam menjalani hidupnya. Peranan berkesan yang sepatutnya dimainkan oleh ibu bapa di rumah adalah dengan melakukan sesuatu yang positif untuk keharmonian kekeluargaan. Ibu bapa seharusnya dapat mengimbangi peranan mereka sama ada di rumah, tempat kerja dan dalam masyarakat. Keseimbangan ini amat perlu supaya segala tekanan akan dapat diatasi. Ini penting kerana hubungan antara taingkah laku dan personality anak-anak adalah dipengaruhi oleh cara didikan ibu bapa mereka.

Sperti yang dinayatakan sebelum ini, memang tidak dinafikan bahawa seorang murid memenuhi kebanyakan masa menuntutnya di bangku sekolah. Jadi, suasana bilik darjah merupakan suasana penting dalam memupuk dan mengawal perkembangan emosi murid. Keadaan ini diharapkan akan dapat membantu perkembangan emosi yang sempurna terhadap murid selain daripada suasana keluarga di rumah. Oleh yang demikian peranan guru dan pihak sekolah menjadi sangat penting dalam menyusun aktiviti kurikulum untuk menyemai pembentukan emosi yang positif dalam kalangan murid.

Suasana emosi di bilik darjah merujuk perasaan murid terhadap guru mereka. Suasana emosi ini akan menimbulkab jenis-jenis tingkah laku murid yang ditentukan oleh sifat guru dan gaya mengajarnya. Oleh yang demikian, setiap guru seharusnya berupaya mengaplikasikan gaya pengajaran tersebut supaya ketika mengikuti proses pengajaran dan pembelajaran murid dalam keadaan emosi yang stabil.

Faktor kawalan, pembentukan dan gangguan emosi juga dapat dilihat melalui kepimpinan guru dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Antara jenis kepimpinan guru ialah Gaya Kepimpinan Autokkratik. Kepimpinan ini memerlukan guru mengawal murid melalui ganjaran dan hukuman sehingga mewujudkan suasana yang tertekan dan tidak menarik serta kondusif. Ini akan menjejaskan emosi murid untuk mengikuti penbgajaran yang dilaksanakan oleh guru yang berkenaan. Guru yang mengamalkan Gaya Kepimpinan Demokratik iaitu berkonsi tanggungjawab dengan murid akan sentiasa memberikan galakan bukanya dengan desakan bagi menghasilkan aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang lebih menarik dan menyeronokkan.

Guru seharusnya sentiasa berusaha untuk mewujudkan keadaan yang ceria dan kondusif ketika menguruskan kelas dan melaksankan proses pengajaran. Keadaan yang ceria dan kondusif mempengaruhi minat  dan kecergasan murid dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran. Keadaan ini secara langsung akan memberikan kesan dari segi emosi dan perasaan seperti marah, keupayaan untuk bersaing, penggunaan sumber yang terhad, dengki, memfitnah dan lain-lain. Kesmua aspek yang berkenaan akan dapat dikurangkan sekiranya murid dapat menjalani proses pengajaran dan pembelajaran dalam suasana kondusif dan emosi terkawal.

Guru seterusnya boleh membantu untuk mengawal emosi murid dengan membantu mereka berasa dirinya sebahagian daripada bilik darjag. Pakar psikologi pernah mengatakan bahawa hasrat hati manusia menjadi sebahagian daripada alam sosial den perasaan intelektual. Oleh itu, guru perlu menggerakkan keinginan murid untuk melibatkan diri dalam sebarang aktiviti dan suasana bilik darjah mengikut hasrat hati mereka dan bersesuaian dengan situasi atau emosi murid pada ketika itu. Mereka mengharapkan peranan mereka akan diterima serta dipuji dan diperhatikan oleh rakan-rakan yang lain. Interaksi sekurang-kurangnya dua hala adalah amat diperlukan dalam sesuatu pengajaran dan pembelajaran supaya tidak ada murid yang berasa terpinggir ketika berada di dalam kelas. Melalui cara ini, setiap murid pasti akan dapat mengawal emosi dan seterusnya dapat memberikan tumpuan kepada pembelajaran yang sedang diikutinya itu.

Semasa berusaha untuk membantu mengawal emosi setiap murid, guru juga berpeluang menekankan nilai-nilai murni. Penerapan nilai-nilai murni dapat guru laksanakan ketika memberikan penekanan kepda kepentingan mewujudkan hubungan personal dan sosial dalam kalangan murid. Guru perlu memberikan nasihat dan bimbingan yang sewajarnya terhapa proses interaksi sosial yang melibatkan murid ketika melakukan aktiviti pembelajaran. Guru perlu lah melayani kepelbagaian murid melalui layabab yang saksama terhadap semua murid tanpa mengira murid berkenaan lemah, miskin atau kurang upaya. Dengan cara ini emosi murid tidak akan terganggu. Selain itu, apabila emosi terkawal maka kedua-dua belah pihak iaitu guru dan murid berpeluang berbual-bual tentang perasaan mereka dan ini akan lebih memudahkan lagi penerimaan terhadap proses pembelajaqran yang dilaksanakan.

Guru juga harus cuba memperkembangkan pengalaman murid. Ini boleh dilaksanakan dengan cara menggunakan alat bantu mengajar yang sesuai mengikut kehendak kurikulum dan ciri-ciri murid yang dihadapinya. Mereka boleh memberikan penjelasan serta memperluas bahan bantuaan dengan tujuan memperkayakan kurikulum. Penggunaan bahan-bahan yang bersesuaian dengan kebolehan murid akan mendorong mereka untuk mengambil bahagian aktif dalam proses pembelajaran. Penglibatan aktif murid secara langsung akan membantu mereka untuk mengekalkan emosi terhadap aktiviti dalam pembelajaran.

Apabila guru dapat mengawal emosi murid, maka guru dapat menjelaskan apa yang perlu dipelajari oleh murid melalui penerangan yang jelas dan terperinci. Maklumat yang diberikan seharusnya dikaitkan dengan pengetahuan sedia ada murid supaya mereka bersedia menerima aktiviti pembelajran yang akan dilaksanakan. Situasi yang sebegini akan mewujudkan kerjasama antara guru dengan murid. Kebolehan guru mengawal emosi bilik darjah sangat penting kerana ini akan memberikan peluang kepada murid  untuk berkomunikasi dengan guru. Perhubungan positif antara guru dengan murid di dalam bilik darjah perlu diwujudkan supoaya pembelajaran berkesan dapat dipraktikkan. Situasi ini akan mendorong seseorang guru mengamalkan tangkah laku yang efektif dan berkualiti serta berupaya membentuk emosi yang stabil dalam kalangan murid.

Berdasarkan perbincangan di atas, dapatlah dirumuskan bahawa pembentukan emosi yang positif dalam kalangan murid memerlukan kemahiran, keupayaan dan komitmen yang tinggi daripada guru-guru. Selain itu, terdapat percubaan guru untuk memasuki dunia murid  dengan hasrat mempengaruhi, memimin dan membentuk emosi mereka. Kejayaan memasuki dunia murid dapat menghasilkan persefahaman dengan murid khususnya dalam usaha untuk emosi yang mesra ketika bersama dengan murid dalam sesuatu proses pembelajaran. Akhirnya, dua pihak yang terlibat akan saling bersedia untuk berkongsi pengalaman dan saling bekerjasama untuk menjayakan matlamat pembelajaran di samping membentuk emosi positif dalam kalanga mereka yang terlibat.


No comments:

Post a Comment