PUNCA GANGGUAN EMOSI
MURID
Guru bukan sahaja berperanan sebagai
pendidik, malah harus memahami masalah
dan gangguan emosi yang dihadapi oleh murid. Setiap individu mempunyai cara
kehidupan tersendiri dan berbeza antara satu sama lain dan bergantung kepada
cara pembentukan oleh keluarga. Oleh itu, guru harus memainkan peranan penting
dengan memahami emosi murid agar perbezaan ini tidak dijadikan tembok untuk
mereka bergaul.
Emosi seseorang boleh dikembangkan
seumur hidup melalui proses pembelajaran. Emosi lahir seiring dengan
pertumbuhan seseorang individu sejak lahir. Pertumbuhan kecerdasan di sekolah
saya juga dipengaruhi oleh faktor keluarga, lingkungan persekitaran dan rakan
sebaya serta tindakan guru.
Dengan membaca buku dan nota yang
diberi oleh pensyarah, saya juga dapat mengenal pasti jenis tekanan dan
gangguan emosi murid sekolah saya. Kebanyakkan murid sekolah saya terdiri
daripada murid-murid ladang kelapa sawit. Ibu bapa mereka juga ada yang bekerja
di ladang dan dipekan yang berhampiran.
Murid-murid sekolah saya juga
mengalami gangguan emosi ringan , sederhana dan berat. Gangguan Emosi Ringan
merupakan gangguan peringkat ringan yang biasanya tidak terlalu kelihatan ciri-ciri
dari luarannya. Perkara ini jelas
kelihatan apabila murid kelas lain ingin meminjam barang daripada kelas lain.
Ada di antara murid juga terasa beban untuk memberi pinjaman kepada kawan
mereka. Pada peringkat ini , murid yang tidak dapat meminjam dapat mengawal
tekanan gangguan mereka. Namun begitu, jika diteliti lebih mendalam, biasanya
pertumbuhan emosinya tidak sesuai dengan tahap umur yang seharusnya dialami
oleh seorang murid.
Gangguan emosi sederhana merupakan
gangguan emosi yang agak lebih kelihatan
disbanding dengan emosi yang ringan. Pada kebiasaanya perasaan marah, takut
atau pun sedih yang seharusnya menjadi perkara normal jika terjadi kepada
murid. Sebagai contohnya, murid sekolah
saya yang dating lewat tidak menjalankan tugas pada hari itu.
Gangguan emosi dalam kalangan murid
berpunca daripada persekitaran yang tidak kondusif. Contohnya gangguan emosi
itu mungkin berpunca daripada masalah kesesakan di dalam kelas yang boleh
mewujudkan kecenderungan murid untuk melakukan kesalahan disiplin. Keadaan ini juga berlaku di sekolah saya.
Kebanyakkan barang dan peralatan perabot diletakkan dalam setiap sudut.
Kesesakkan telah berlaku. Ini bermasksud
murid mungkin melakukan kesalahan akibat daripada suasana persekitaran yang
tidak kondutif dan mengganggu emosi mereka. Keadaan ini berlaku kerana keadaan
sekolah yang sesak akan membawa kepada fizikal kelas padat dan menyebabkan
situasi tidak selesa kepada proses pengajaran dan pembelajaran.
Malah keadaan ini lebih ketara kerana
ada segelintir murid sekolah saya yang berperanan sebagai
pengganggu bagi menarik perhatian rakan lain yang akhirnya menjejaskan fokus
terhadap pembelajaran. Ini secara langsung akan menganggu emosi murid yang
ingin belajar dan menyebabkan tumpuan terhadap pembelajaran akan terjejas.
Kelompok kecil ini mampu merangsang rakan sebaya lain untuk turut melakukan
perbuatan yang sama dan kita khuatir jika tiada pengawalan baik, unsur negatif
akan terus meresap serta sebati dalam diri murid yang boleh menjurus perlakuan
masalah disiplin yang lebih serius.
Jika keadaan ini dibiarkan
berlanjutan, adalah dikhuatiri pihak sekolah saya akan mengalami kesukaran
menangani maslah gangguan emosi murid sehingga ke satu tahap kehadiraan murid
bermaslah tidak dialu-alukan kerana jelas mengganggu proses pembelajaran,
selain menyebabkan gejala negatif terus menular kepada murid lain. Masalah
kesesakan juga turut memberi kesan pencapaian murid apabila guru sukar
menyampaikan pembelajaran dengan berkesan apabila jumlahnya terlalu besar.
Selain itu, keluarga memainkan peranan
penting dalam perubahan sikap dan emosi murid. Peristiwa dalam hidup mungkin
bersifat positif atau negatif dan melibatkan diri sendiri atau orang yang
tersayang. Contoh peristiwa hidup negatif
murid sekolah saya adalah penderaan, perceraian, kemalangan, kematian,
hilang pekerjaan, dipenjara, penyalahgunaan bahan terlarang, krisis kewangan
dan lain-lain. Manakala peristiwa hidup yang positif termasuk perkahwinan,
mengandung kenaikan pangkat dan berpindah ke rumah baru. Secara keseluruhan ,
peristiwa negatif yang banyak berlaku di ladang saya dibandingkan dengan
peristiwa positif. Jadi peristiwa dalam keluarga seperti yang dinyatakan itu
memberi kesan ke atas masalah emosi seseorang murid. Peristiwa yang sedemikian
akan menyebabkan emosi murid tertekan dan selalunya mereka akan menunjukkan
tindak balas fizikal, emosi dan tingkah laku seseorang. Dari segi emosi, murid
akan berasa susah hati, murung, sedih, marah, tidak tentu arah, resah dan
lain-lain.
Pengaruh keluarga juga memberi kesan
kepada kehidupan murid. Keluarga yang sering bertengkar, bergaduh dan kurang
mesra, tidak menaruh minat terhadap anak-anak, bercerai, terdapat kematian dan
perpisahan akan membawa keadaan gangguan emosi dan penyesuaian kanak-kanak yang
tidak stabil. Bagi kanak-kanak yang gagal mengawal emosi, boleh menyebabkan
demam, selesema sakit kepala, susah tidur dan loya. Dari segi tingkah laku,
murid berkenan mungkin akan bertindak berlainan di antara satu dengan lain.
Sesetengahnya ada yang menjadi kaku, ada juga yang meluahkan emosi manakala ada
juga yang tidak menunjukkan sebarang emosi. Keluarga yang mesra antara satu
sama lain, demokratik dan ibu bapa yang memenuhi keperluan kanak-kanak akan
meningkatkan penyesuaian kanak-kanan tersebut. Kanak-kanak yang melihat dirinya
diterima oleh ibu bapanya akan menunjukkan aspirasi ego yang lebih tinggi,
ketabahan dan ketekunan dalam melaksanakan sesuatu perkara.
Di peringkat sekolah rendah, emosi
murid juga melibatkan Pengaruh Rakan Sebaya. Pada peringkat kanak-kanak, rakan
sebaya mempunyai pengaruh yang sikit berbanding dengan zaman remaja yang
mempunyai peranan yang besar. Minat mereka lebih mirip kepada minat rakan
daripada ibu bapa. Perihal popular atau tidak popularnya seseorang itu mengikut
pandangan rakan-rakannya sangat penting dalam perkembangan personalitinya.
Mereka juga akan suka membantu, bijak bertoleransi dan melibatkan diri dengan
merancang dan memulakan aktiviti kumpulan yang menarik dan menyeronokkan.
Murid yang diterima oleh rakan sebaya
akan bersikap ceria, bersemangat,baik hati, boleh berjenaka, mempunyai daya
usaha, dorongan dan sering memberikan idea yang baik. Murid yang tidak
disanjung dan disingkirkan oleh rakan-rakan mempunyai ciri-ciri yang
bertentangan dengan mereka yang popular. Murid ini akan berasa kurang yakin
pada diri sendiri, penakut dan cuba menjauhkab diri daripada rakan sebaya.
Murid begini akan menunjukkan sikap agresif, sombong dan terlalu mendesak.
Murid yang disukai oleh kawan-kawannya akan berasa inferior, rasa iri hati,
benci muram dan marah terhadap kawan-kawan yang tidak menghiraukannnya. Semua
ini menunjukkan tanda-tanda gangguan emosi yang perlu diketahui oleh guru dalam
menguruskan taingkah laku murid di dalam kelas.
Guru memainkan peranan penting dalam
mempengaruhi emosi murid. Tindakan guru akan menyebabkan murid mula melihat
diri mereka daripada sudut pandangan guru seperti pangacau dan si bodoh. Guru
yang bersifat mesra dan menerima muridnya akan menggerakkan mereka membuat
kerja sekolah dengan lebih baik. Seorang guru yang negative atau tidak
mempedulikan murid akan memusnahkan motivasi anak muridnya dan mereka berasa
tersingkir. Kanak-kanak yang mendapat gred yang baik akan menerima pengakuan
sosial dengan cara menerima hadiah dan penghargaan lain serta mempunyai konsep
diri yang lebih baik. Markah menentukan sama ada seseorang murid itu menganggpa
dirinya sebagai Berjaya, pandai atau gagal, bodoh dan tidak berguna. Personalti
guru yang tidak disukai juga dapat mempengaruhi personality murid. Gred, markah
dank ad laporan secara langsung menunjukkan bahawa murid berkenaan mengalami
gangguan emosi akibat daripada sikap guru yang tidak disukainya. Jika dibiarkan
berterusan ini akan menambahkaan perasaan serba kekurangan, tidak memadai,
bimbang dan menyebabkan tekanan emosi yang keterlaluan dalam kalangan murid.
Suasana tempat belajar dan keperluan
menyiapkan sebarang tugasan yang diberikan dalam tempoh masa yang
ditetapkan mungkin akan menyebabkan
murid menghadapi tekanan emosi jika mereka gagal berbuat demikian. Cabaran
untuk menyiapkan tugasan dan beban kerja sekolah yang keterlaluan akan
mengakibatkan rasa tidak selamat, hilang keyakinan dan seterusnya akan
menyebabkan masalah emosi yang serius. Kurangnya bimbingan yang jelas dari
pihak guru untuk membuat sesuatu tugasan akan menyebabkan seseorang murid
berasa ragu-rgu terhadap apa yang perlu dibuat. Akhkirnya akan berlakunya
kekecewaan dan kehampaan kerana gagal menyiapkan tugasan tersebut. Ini akan
mengakibatkan murid pergi ke sekolah dalam keadaan emosi terganggu dengan
menunjukkan rasa kurang senang, berdiam diri, murung dan malu untuk bergaul
dengan rakannya yang lain.
Ibu bapa seharusnya boleh memainkan
pelbagai peranan dalam membentuk disiplin, perbadi dan emosi anak-anak.
Kecuaian ibu bapa untuk memahami peranannya yang sebenar menjadikan anak-anak
hilang panduan dan keliru dalam menjalani kehidupannya. Ibu bapa tidak boleh
menyalahkan anak-anak mereka apabila mereka memilih orang lain untuk dicontohi.
Perenan berkesan yang dimainkan oleh ibu bapa di rumah dengan melakukan sesuatu
yang positif untuk keharmonian
kekeluargaan akan membawa keharmonian ini ke sekolah. Jika keharmonian ini
dapat disalurkan ke sekolah, sudah tentunya kelangsungan keharmonian ini dapat
diwujudkan dalam masyarakat.
Guru yang berhadapan dengan
murid-muridnya pada setiap hari seharusnya dapat mengenal pasti tanda-tanda
gangguan emosi dalam kalangan murid mereka. Antara tanda maslah emosi dan
sosial dalam kalangan murid adalah seperti tidak hadir ke sekolah tanpa
sebarang sebab munasabah, selalu mengantuk atau tidur di dalam kelas, sentiasa
kelihatan letih,kerapa sakit perut, mudah diserang penyakit, duduk dalam
keadaan yang tidak selesa, pencapaian akademik yang semakin merosot, sering
berasa cemas, takut dan benci.
Jelaslah bahawa sangat penting untuk
guru mengawal emosi di bilik darjah agar mewujudkan suasana pengajaran dan
pembelajaran dalam bilik darjah yang kondusif. Memang tidak dinafikan bahawa
seorang murid memenuhi kebanyakan masa menuntutnya di bangku sekolah. Jadi,
suasana bilik darjah memainkan peranan terpenting dalam memupuk dan mengawal
emosi murid selain daripada suasana keluarga di rumah.
No comments:
Post a Comment